Artist's note
예술가는 그의 작업으로 행복해질 수 있을까...
글쎄 꼭 그렇다라고 말할 수 없을 것 같다. 인간의 행복을 만드는 요소는 좀 더 다른 이야기 일 수 있으니까.
하지만 만약 예술가가 그의 작업을 멈춰야 한다면 불행은 그에게 명백한 사실이 될 것이다.
문득 핀홀 카메라를 들고 불행으로부터 그를 막아주는 그만의 장소를 방문해 보고 싶다는 생각이 들었다.
과연 나의 어둠 상자는 작은 바늘 구멍 하나로 그 곳에 깃든 예술가의 운명적 에너지를 담아낼 수 있을까?
사진가로 하여금 보이는 것들에 대한 욕망을 자제시켜주는 이 보잘 것 없는 작은 상자는 과연 보이지 않는 것들에 대한 진실을
보여줄 수 있을까?
아니, 어쩌면 지금은 이러한 생각조차도 불필요한지 모르겠다.
다만 이 순간 내가 할 수 있는 것은 모든 욕망을 묻어두고 예술가의 방 한 가운데서 핀홀 상자와 함께 잠시 사색을 즐기는 것
뿐이리라. 그리고 그 안에 일어나고 있는 크고 작은 우연한 화학적 반응들이 가져다 줄 신비로운 만남을 기대해 보는 것이다.
Jungha Noh, 2008
CRICTICS
“
The photography of Jungh Noh has a wonderful poetic pressence, one which makes this viewer comfortable andcontemplative... By using a pinhole camera, the essence
of her subject matter is de-picted through blurred pho-tographs conveying a lonely existence to the viewer’s gaze. Like the paint- ings of Mark Rothko...
“
Jungha's entire photograpic space is imbued with a mistic
atmosphere or aura derived from obscure pinhole camera images and a nuance caused by light effects.... Her photo-graphs do not reproduce wo-rkspace,they are the work space,in visual pursuit of mimesis. And if each lyrical, nuanced photograph finally draws
our attention...
“
Jung Noh considers all being and non being in reality in-
valuable...She thus mentions
that this moment, this space and all beings with it are par
ticularly special. The visible and invisible things that have existed meaninglessly in our every day space and time are now created and resurrected, and become present and future together.